Mäklarinformation

På denna sidan har Brf Fatbursbrunnen 1 sammanställt information som kan vara till nytta för mäklare som arbetar med försäljning av föreningens lägenheter.

Fastigheterna byggdes under åren 1892 till 1914 och består idag av 53 lägenheter. Fatbursbrunnen 14 vetter mot Högbergsgatan samt Swedenborgsgatan och Fatbursbrunnen 15 vetter mot Maria Prästgårdsgata samt Swedenborgsgatan.

Bostadsrättsföreningen Fatbursbrunnen 1 (org.nr 716418-2128) bildades 1983.

Vindslägenheterna byggdes år 2000 av Kungsmontage Entrepenad AB . För vindsvåningarna finns särskilda skötselanvisningar.

Föreningen accepterar inte juridisk person.

Överlåtelseavgift och pantsättningsavgift betalas av köpare. Föreningen tillämpar de maxbelopp för avgifter som anges i stadgarna (föreningens stadgar finner du nedan).

Föreningen är en äkta bostadsrättsförening utan hyresrätter. Fastigheten har två lokaler för uthyrning som idag hyrs av företagen PeopleProvide AB och Nucicare AB. Fastigheten har ingen parkering/garage för uthyrning.

I månadsavgiften ingår fjärrvärme, vatten, fiber från Bahnhof (1000/1000 Mbit/s) och analog kabel TV från Tele2 samt städning av trapphus, hämtning av sopor, elavfall och tidningsuppsamling.

Samtliga ytterdörrar till lägenheter och dörrar till hyreslokaler uprätthåller lagstadgad brandsäkerhetsklassning och relevant inbrottsskydd.

Föreningens rörstammar är generellt i bra skick. Stambyte i vertikala stammar och i lägenheter skedde 1978/82. Stambyte av horisontella avlopps- och vattenstammar i källaren skedde 2018. Föreningen har under 2018 installerat ny undercentral (fjärrvärme) samt bytt samtliga värmestammar och ventiler i källaren i samband med detta.

Föreningen har en innegård med lekplats, bord och stolar, grill, cykelställl och en liten fontän. Där finns även en samlingslokal som man kostnadsfritt kan boka. Föreningens gård totalrenoverades 2004.

I källare finns cykelförråd och tvättstuga med 3 tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp samt mangel.

Ekonomisk förvaltare: SBC, www.sbc.se

Mäklare kan vid översändelse av underskrivet förmedlingsuppdrag begära en mäklarbild av SBC. Detta görs via kundtjanst@sbc.se.

Angående ytmätning. Styrelsen lämnar generellt inte ut någon information kring detta. Mäklaren eller säljaren själv får göra jobbet och kontrollmäta ytan. Den uppgift föreningen har om lägenhetsyta är inte alltid tillförlitlig eftersom det dels kan vara fråga om gamla uppgifter och dels att det inte finns någon skyldighet för föreningen att uppdatera uppgifter om lägenhetsytor. Säljaren kan t.ex. ha gjort otillåtna ändringar i lägenheten som inte styrelsen känner till.

Styrelsens e-mail: brf.fatbursbrunnen.1@gmail.com

Nuvarande ordförande i styrelsen:

Erik Biorklund mobiltelefon 0702030175

Styrelsens adress: